MuseumThy_flyer_front_single.jpg

Virtual Reality i Vorupør

20-05-2021

Virtual Reality på Vorupør Museum

På Vorupør Museum er der denne sommer mulighed for at opleve filminstruktøren Vibeke Brylds virtual reality-værk ”Havfolket Kalder Mørknet Vand”.

Udstyret med et VR-headset oplever gæsten et sanseligt møde med en besjælet natur, der på én gang er både foruroligende og forførende. Man kommer med på en meditativ rejse fra strandbredden mod havets bund, hvor grænsen mellem naturen og selvet bliver flydende. Værket er animeret, men det tager visuelt udgangspunkt i stranden ved Vorupør. ”Havfolket Kalder Mørknet Vand” er et sidestykke til dokumentarfilmen ”Thyland”, og begge værker er vokset ud af Thys vilde hav og den overtro, der herskede blandt de fiskere, der var prisgivet naturens lune. VR værket blev udvalgt til den prestigefyldte filmfestival i Venedig, og vandt i 2020 en pris som det mest innovative værk til ANIDOX:VR Awards i Viborg.

Filminstruktør Vibeke Bryld står bag såvel ”Thyland” som ”Havfolket Kalder Mørknet Vand”, og produktionsselskabet Final Cut for Real har produceret værkerne. Kulturrummet viser i øvrigt filmen ”Thyland” i Kultursalen den 26/5 og på Hanstholm Bibliotek den 7/6, se Kulturrummets hjemmeside.

Du finder Vorupør Museum på Vesterhavsgade 21 i Vorupør, lige ved kirken og købmanden. Ved besøg er man velkommen til at spise sin madpakke i haven foran museet eller i museets dejlige gård, hvor der som regel er læ for vestenvinden.

Åbningstider på Vorupør Museum:

27/03-27/06 samt 09/08-24/10: Tirsdag-søndag og helligdage kl. 13-16

28/06-08/08: Alle dage kl. 11-17