Forside_THY_Bogen.jpg

Knud E. Jensen, Kristian Amby og Klaus Madsen

THY

Fjorden, landet og lyset

Ved en reception lørdag d. 6. april udgav Museum Thy en ny og flot bog med ovenstående titel.

Thy er ikke kun hav! Det var Thisted-fotografen Klaus Madsens udgangspunkt, da han opfordrede Museum Thy til at udgive en fotobog med motiver fra Thys limfjordskyst. Resultatet er blevet, at han har bedt to andre fotografer om at bidrage med nogle af deres bedste billeder. Det drejer sig om Knud E. Jensen fra Ullerup ved Heltborg og Kristian Amby fra Nors.

Billederne afspejler årets gang ved Limjorden i Thy, både morgen og aften. Der er sol og sommer, dramatiske vejrfænomener, landskaber og skyer på træk. Knud E. Jensen har gennem flere år fulgt naturens foranderlighed fra sin egen bopæl. Nogle billeder optræder i temaer som Vildsund Marked og Næssundfærgen. Og mennesket i naturen mangler ikke, det er vinavler Karsten Fritzner fra Boddum et godt eksempel på. Bogens omslag er et motiv ud over Hovsør indfanget af Klaus Madsen.

Bogen er ikke kun billeder. Der er også sat ord på Limfjorden af seks tekstforfattere, som har en særlig tilknytning til området. Marie Frank Mitchell har givet Limfjorden denne malende beskrivelse:

”Farven er aldrig den samme. Det er, som om fjord og himmel leger maler-palette. Fra dyb marineblå, over lysere blåligt skær til grønlig og til tider grå, for ikke at glemme den kulsorte vandskorpe på en fuldmåneklar nat, hvor en lysende motorvej af månestråler baner sig vej helt ind i stuen.”

Ud over ovennævnte forfatter er der tekster af Aksel Kristensen, Jette Jepsen, Knud Erichsen, Hans Nørgaard og Poul Hald Mortensen.

Jytte Nielsen

Museum Thy