IMG_20230328_120643.jpg

Nye udstillinger i Heltborg

29-03-2023

Fra lørdag d. 1. april kan du på Heltborg Museum opleve Jens Søndergaard som du ikke normalt ser ham. Søndergaard er almindeligvis synonym med store farvemættede lærreder, som udstråler kraft og glæde, men han arbejdede også med andre materiale. I de senere år forsøgte han sig med den litografiske sten. Store sort/hvide værker med enkle motiver – havet, landskabet, dyr og portrætter. Museum Thy har i sin samling en del af disse værker, som nu udstilles på Heltborg Museum hele sæsonen 2023.

Lørdag d. 1. april åbner også Sydthy Kunstforenings forårsudstilling, HÅND VÆRK, hvor vi præsenterer otte medlemmer af den efterhånden mangeårige sammenslutning Fynske Kunsthåndværkere. Titlen signalerer på fin vis, at mange af udstillernes bidrag befinder sig i en passage mellem den anvendte og den frie kunst, at håndens traditionelle brugsorienterede bearbejdning af de forskelligartede materialer i større eller mindre grad går hånd i hånd med en kunstnerisk ide, der medvirker til at bibringe tingene en selvberoende, autonom, værkkarakter. Tingene er ikke bare ”til noget”, men også ”om noget”.

De medvirkende kunsthåndværkere er Jette Nevers (tekstil), Lars J. Falkenberg (blandform), Merethe Bloch (porcelæn), Nina Ferlov (akvarel og tekstil), Peter Tybjerg (skulpturelle stentøjskrukker), Amy Grandt-Nielsen (tekstil), Anne Bjørn (tekstil) og Eva Dora Lamm (smykker).

Museet åbner kl. 13 lørdag d. 1. april, men der er officiel udstillingsåbning kl. 14.

Heltborg Museum finder du på Skårhøjvej 15, 7760 Hurup Thy, og museet har en enestående beliggenhed med en helt fantastisk smuk udsigt over Limfjorden.

Heltborg Museum har følgende åbningstider:

01/04-25/06 samt 07/08-29/10

Tirsdag-søndag og helligdage kl. 13-16