forside_2023.jpg

Jul i Thy 2023

27-10-2023

Så er Jul i Thy 2023 på gaden – med historier fra fortiden og helt op til i dag

For 93. årgang er Jul i Thy nu udkommet – siden 2014 med Museum Thy som udgiver. Denne gang som alle de foregående er julehæftet fyldt med historie. Men også med historier om mennesker, både afdøde og nulevende, gennem de seneste godt 200 år. Jul i Thy 2023 koster 100 kr. og kan fås i Thisted Museums museumsbutik, boghandler, kiosker og dagligvarebutikker.

Markant i år er tre artikler, som i høj grad handler om Thy i nutiden. Ivan Klarskov Nielsen har talt med tre af de instruktører, som i disse år lader deres film foregå i Thy, nemlig Christian Bengtson, Magnus Sandved Thorhauge og Vibeke Bryld. Her behandles de lokale samfund på godt og mindre godt. I den anden artikel af Ivan Klarskov Nielsen handler det om cykling – om cykelklubben TCR, der har fostret nutidige talenter og mestre som Jonas Vingegaard og Michael Valgren, men som også har skrevet sig ind i cyklehistorien med en række øvrige navne. I samme tid har Nora Hornstrup talt med korleder Dorte Mosgaard fra Sennels, som på markant vis gennem årene har sat sit præg på musik-Thy.

Mogens Bach Andersen, der er formand for Thisted Frimærkeklub, fortæller historien om de gange, Thy og thyboer er kommet på danske frimærker. Finn Samuel Hyldgaard fortæller om sin barndom og ungdom i Grønland 1966-74 i en thylandsk-grønlandsk familie, hvor han bl.a. gik i skole i polarforskeren Knud Rasmussens barndomshjem i Ilulissat. Bygningen er i dag museum, og Knud Rasmussen har i øvrigt flere tråde til Thy. Og kort før hendes død nåede Oda Vestergaard Pedersen og Svend Sørensen at interviewe Rigmor Pedersen, født Frost Jensen, om hendes liv 1925-2023, langt det meste af tiden i Skjoldborg.

Fra Anden Verdenskrig skriver Poul Hvass Hansen om en skudepisode i Hørdum i april 1945, og Jens Andersen skriver om et sølvbryllup i Ræhr 4. maj 1945, der med befrielsesbudskabet i BBC’s danske udsendelser blev ekstra festligt.

Ole Hansen, der voksede op på Hillerslev Mejeri, fortæller mejeriets historie fra åbningen 1887 til lukningen 1983 – og så lidt til, hvad angår æ u’betaling. Aksel Kristensen gennemgår Gærups landbrug og udstykningen af samme i begyndelsen af 1800-tallet, og Henning Kjeldgaard fortæller fra sin egen familiære baggrund om den jyske hests betydning.

Karina Elsig Thøgersen, der havde sin barndom på Agger Skibsværft, beskæftiger sig i et essay med myter og historie om galeasen ”Golden Cat”, der i mange år lå som vrag i den ny forsvundne statslige arbejdshavn Nyhavn på Agger Tange. Lisbeth Christensen fortæller om sin ungdoms arbejdsplads hos landinspektør Poul Boe i Jernbanegade 11, som nu er en del af det ny Thisted Museum. Og Kai Pors har i familiealbummet fundet udklip om og billeder fra en kapsejlads 1932 på Thisted Bredning. Svend Sørensen skriver om ”Troldmanden fra Thy” alias nu afdøde brygmester og bryggeridirektør Peter Klemensen. Villy Dall har i et par bøger læst dronningerne Margrethe og Anne-Maries barndomserindringer om sejlads med kongeskibet ”Dannebrog”, herunder en påsejling i Thisted Havn 1954, ligesom han med udgangspunkt i to postkort fra daværende Buchholtz’ Boghandel skriver om, hvad der 1934 blev kaldt ”en vidunderlig redning” ved Hansted af mandskabet på et svensk skib.

Som altid indeholder hæftet også en quiz om Thy, en række gamle billeder med og uden forklaring, nogle afsøges, og et afsnit med ”nyheder” fra de gamle aviser, ligesom Klaus Madsen har været ude med sit kamera for at fotografere nutiden i forhold til en række gamle postkort fra by og egn.

Christian Baun fra Hurup Cykel Ring sættes i gang ved klubbens første cykelløb i Hurup i 1959. Det er Christian Bauns far – Den kloge mand fra Hurup (Anders Dahlgaard Baun) - i den ternede skjorte til højre. Privatfoto

Ankers dage ligner efter konens død hinanden, og den daglige fisketur er eneste adspredelse. Stillbillede fra filmen ”Anker” af Magnus Sandved Thorhauge. Foto: Morten ”Molle” Jensen/Central Media Production

Førstedagskuverten fra 1967 med Hans Chr. Sonne, stifter af Thisted Arbejderforening 1866, er et eksempel på, at Thy og thyboer er kommet på frimærker. Foto: Mogens Bach Andersen

Dorte Moesgaard fra Sennels har bragt megen musikglæde til Thy. Her ses hun som dirigent for Rytmisk Kor ved en koncert i Thisted Musikteater. Privatfoto