Museum-Thy-boeger-maj-20.jpg

Bøger til de ældre

07-05-2020

Museum Thy donerer bog- og DVD-gaver til alle plejecentre

Museum Thy og plejecentrene i Thisted Kommune har sammen fået en god ide: via en donation af bøger og dvd’er om historier fra og om Thy, bringes lidt af museet ud til de ældre i en særlig tid.

Der er ikke langt fra tanke til handling, når det handler om at stå sammen på afstand i en corona-tid. Derfor gik der heller ikke længe, fra at Sundheds- og ældreafdelingen ved Thisted Kommune henvendte sig til Museum Thy, til at en aftale var på plads og de første bog- og DVD-donationer på vej. I denne uge modtager alle plejecentre i kommunen derfor 17 bøger og 2 DVD-film, der fortæller historier om og fra Thy.

Blandt titlerne er for eksempel “Metaldetektiverne" og “Tarfisk og vækkelseskage". Fælles for emnerne er deres forbindelse til Thy, hvoraf flere af bøgerne fortæller om lokale kunsternes liv og levned, idrætsliv, brugsforeninger, handels- og byliv, lokal mad, arkæologi og gamle gårde, noveller af forfatteren Johan Skjoldborg, og andre former for lokalhistorie. Flere af bøgerne er samtidigt rigt illustrerede, så både beboerne og de ansatte, som måske læser sammen, kan sende tankerne lidt på himmelflugt.

Samarbejdet kom i stand, da en medarbejder fra Sundheds- og ældreafdelingen fik den gode ide. Museum Thys leder, Jette Nielsen, var hurtigt med på ideen:

- Et af museets vigtigste formål er formidling af viden og her var en oplagt mulighed for både at formidle viden og samtidig glæde en gruppe borgere i Thisted Kommune i en særlig tid. Vi vil altid gerne indgå i samarbejdsprojekter og stiller gerne både medarbejdere og materialer til rådighed. Derfor gik vi på museets lager og fandt en række bøger og DVDer, som vi synes passer godt til beboerne på kommunens plejecentre.

Udover at donationerne forhåbentligt bringer glæde og bidrager med mere viden om lokalområdet, håber Museum Thy også på, at litteraturen og særligt filmene, kan give anledning til besøg i fremtiden, både på museets afdelinger og på de steder, der bliver fortalt om.

- Vi håber at de nyder genkendelses glæde i billeder og fortællinger og at de sammen med personalet kan få gode stunder i samtale om minder, steder og lokalhistorie. Måske kan de også finde inspiration til en lille udflugt, når tiderne til det igen bliver mulige, forklarer Jette.

Hos plejecentrene har donationen allerede vakt glæde, også selvom bøgerne først lige er ankommet.

- Vi har fokus på at skabe rammerne for det gode hverdagsliv for beboerne, herunder forskellige aktiviteter, som giver mening for den enkelte og grupper i hverdagen. Under normale forhold har mange pårørende og frivillige jo deres gang på plejecentrene, men her i corona-tiden er alt meget anderledes. Derfor har vi et særligt fokus på, at beboerne får mulighed for individuelle og fælles, positive oplevelser, som forebygger kedsomhed og ensomhed, fortæller Theresa Aroha Wollenberg, en af områdelederne for kommunes plejecentre.

Derfor har donationen fra Museum Thy også givet en helt særlig mulighed for, at beboerne får vækket gamle minder, historier og viden.

- Bøgerne og filmene bidrager med emner, vi kan snakke sammen om, og giver derfor også en følelse af fællesskab. Det er en aktivitet, som giver noget nyt og anderledes, men samtidigt lidt af det kendte fra Thy, afslutter Theresa.

Vi lykkes sammen ved at tænke lidt anderledes end vanligt.