Lyset_og_livet.jpg

Udgivelse: Lyset og livet

10-04-2018

Lyset og livet. H.C. Andersen og J.P. Jacobsen

Bogen udgives af J.P. Jacobsen Selskabet i samarbejde med Museum Thy.

Den er skrevet af forh. sognepræst Kaj Mogensen og udkom på J.P. Jacobsens fødselsdag d. 7. april. I bogen sammenholdes H.C. Andersens og J.P. Jacobsens forfatterskaber. Det fremstilles især ved at sammenholde H.C. Andersens "At være eller ikke være" (1857) med J.P. Jacobsens roman "Niels Lyhne" (1880) . Begrundelsen er, at begge romaner belyser det samme tema: kristendom og ateisme.
Der er tale om en videnskabelig fremstilling, hvor religionsvidenskab, teologi, filosofi og litteraturvidenskab sammenholdes. Men selv om der er tale om forskning, er fremstillingen holdt i et sprog, så alle, der er interesserede i to af de vigtigste forfatterskaber i dansk litteratur, vil have glæde og udbytte af at læse den.

Bogen koster kr. 150,00 og kan købes i boghandlen og på Thisted Museum. Bogen kan sendes. Kontakt: butik@museumthy.dk / 9792 0577