4_talere_fot_CBHA.jpg

20-05-2022

Pressemeddelelse:

Den største donation nogen sinde til Thisted Kommune

Da der mandag eftermiddag 16. maj var ”første spadestik” på Nyt Thisted Museum, som efter planen åbner i juli 2023, glædede borgmester Niels Jørgen Toft Pedersen (V) sig meget over, at det ny museum, som har været undervejs længe, har modtaget den største donation nogen sinde til Thisted Kommune, nemlig i alt 44,5 mio. kr. fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Fonden er uafhængig og privat, og den har til formål at støtte projekter, der beriger samfundets fællesskab, fortsatte udvikling og trivsel. Fondens aktiver stammer fra virksomheden Coloplast, som var en af de store industrivirksomheder, der med den statslige egnsudviklingsstøtte omkring 1970 flyttede til Thisted.

Foto: Bestyrelsesformand for Museum Thy, Poul Hvass Hansen (K), borgmester Niels Jørgen Toft Pedersen (V), fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng samt arkitekt Morten Nymann.

Fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng sagde, at det var en glædens dag at stå i Thisted – seks år efter den allerførste kontakt mellem fonden og museet – for at ”tage første spadestik”, og hun så i sin tale frem til indvielsen næste år af et i den grad moderne museum, som på bedste vis formidler den lokale kulturarv, og som dermed også bliver en publikumsmagnet.

Fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng.

Også formanden for Museum Thys bestyrelse, tidligere kulturudvalgsformand Poul Hvass Hansen (K), takkede fonden for donationen og dermed muligheden for at realisere de ambitioner, både museet og kommunen i flere år har haft.

Foto: Museum Thys bestyrelsesformand Poul Hvass Hansen

Dagens sidste taler var Morten Nymann, arkitekt, partner, direktør, Loop Architects, der har tegnet ombygningen af de to ejendomme Jernbanegade 11 og 15, som Museum Thy har købt, og hvori der skal indrettes syv permanente udstillinger foruden skolestue, reception og plads til skiftende udstillinger.