Havtorn_StineS_Fohlmann_HC.jpg

Særudstilling: Smagen af Thy

29-04-2021

Vorupør Museum – Smagen af Thy

På Vorupør Museum er der mulighed for at opleve udstillingen ”Smagen af Thy”.

I udstillingen ”Smagen af Thy” kan man gå på opdagelse i Thys vilde spiselige planter. Man kan lære om planternes kulturhistorie, om hvad planterne har betydet for den Thy’ske madkultur og for den lokale økonomi. Man kan også høre om, hvorfor nogle thyboer stadig sanker, lære hvorfor visse planter er velkomne og andre uvelkomne, og udforske hvordan smag, steder og identitet hænger sammen. Et af formålene, med udstillingen er at minde folk om den rigdom af spiselige planter, som vi i vores landsdel omgiver os med, og museet håber, at man efter et besøg i udstillingen får lyst til selv at gå ud at sanke. Derfor er der igennem sommeren spændende aktiviteter på Vorupør Museum. Vi skal blandt andet lave syltetøj og tage på sanketure.

Som en del af forarbejdet til udstillingen, har museets medarbejdere talt med både lokale sankere samt virksomheder, der gør brug af Thys natur og vilde planter. Derfor handler en del af udstillingen også om, hvordan nutidens Thybaserede virksomheder bruger naturen, planterne og fortællingen om Thy i deres produkter. På udstillingen vil man kunne nyde akvareller af den lokale illustrator Stine S. Fohlmann, som har malet ni af Thys vilde spiselige planter. Akvarellerne viser planternes forskellige vækststadier, og vil blandt andet kunne købes som en plakat senere på foråret.

”Smagen af Thy” udstillingen er en del af større samarbejde mellem fem museer i Nord- og Vestjylland samt Københavns og Aalborg Universiteter, hvor museerne undersøger og formidler forholdet imellem mennesker og planter. Projektet er støttet af Velux Fonden.

Museet er indrettet i et gammelt bådværft, hvor man kan se genstande fra kyst- og fiskerlivet i begyndelsen af forrige århundrede. I sommerhalvåret byder Vorupør Museum på madarrangementer og aktiviteter på det gamle værksted. Du kan hygge dig i vores dejlige forhave eller i den solrige gård – begge steder er du velkommen til at spise din madpakke.

Følg med på Museum Thys facebookside eller hjemmeside for datoer.