JKV07811_Museum_Thy.JPG

NYT Thisted Museum

01-06-2023

Der bygges stadig, men snart er vi klar til åbning! Foto: Jens Kristian Vangsgaard

NYT Thisted Museum åbner 24. juni 2023!

Gennem de sidste år har vi arbejdet benhårdt på at bygge, formidle og indrette et nyt museum i Thisted. Mange har kendt museet i den gamle form i den imposante gule kaffegrosserervilla under museumsbøgen ved Store Torv, men med NYT Thisted Museum skal vi til at tænke Thisted Museum på en helt anden måde. Det er blevet muliggjort gennem en generøs donation fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og et godt samarbejde med bl.a. Thisted Kommune.

Vi er fortsat glade for at fremvise og formidle vores mange genstande, så du skal ikke forvente tomme lokaler uden alt det der hører til på et museum, men formidlingsgrebene ændres og fornyes, så med det nye museum kan du forvente moderne udstillinger af høj kvalitet.

Vægillustrationer fra udstillingen "Striden". Foto: Jens Kristian Vangsgaard

Det nye museum ligger stadig i hjertet af købstaden Thisted, men nu på den anden side af Jernbanegade. Her har vi indrettet museum over 1600kvm i tre sammenbyggede huse. I de mange nye kvadratmeters udstillingslokaler kan du finde syv nye, permanente udstillinger, hvor du kan dykke ned i Thys lange historie. Her finder du både en moderne arkæologisk udstilling med blandt andet stenalderens minedrift, jernalderens bønder og brandfarlige gårde samt ikke mindst Kallerupfundet - bronzealderfundet, der vakte international opsigt, da det i 2019 dukkede op af mulden. Du kan også se nærmere på en vaskeægte runesten og høre fortællinger om vikinger, prinsesser og en helgenkåret præst...

Men historien om Thy er ikke kun noget fra meget gamle dage, for udstillingerne trækker historien helt op til vores egen tid. Hvem er thyboerne egentlig? Nogle har boet her i mange generationer, mens andre er flyttet hertil med et surfbræt under armen og en drøm, om hvad Thy er eller kan blive til. Virksomhederne, foreningerne, nytænkerne og mange andre har vi også fået plads til i det nye Thisted Museum.

Der bygges fortsat på livet løs. Foto: Jens Kristian Vangsgaard.

Og når børnene får nok af montrer, så har vi på loftet indrettet Pulterkammeret, hvor du kan gå på opdagelse. Du kan lege med jernalderens dyr, spille dukketeater, prøve udklædningstøj, holde en tiltrængt pause i "Lille mis' hule eller læse en bog i sofaen. Du kan også se om du kan komme helt op og nyde udsigten over den gamle kirkegård.

Hvilke dyr skal ind i stalden? På Pulterkammeret kan du lege med jernalderens dyr. Foto: Rune Tjørnild

NYT Thisted Museum er et sted for hele familien!