aalen.jpg

Ny bog: Ålen - en underlig fisk

14-07-2018

Ny bog udgivet: Ålen - en underlig fisk

Forfattere: Svend Sørensen og Tage Leegaard.

Fra forordet: "Det har været beretningen om drenges fascination ved at fiske et par enkelte ål og den voksnes stolthed over storfangster med flere hundrede pund i rusen. Og alle husker, da de fangede den store ål på næsten 6 pund. Det er blevet til historien om de mange, mange måder at fange ålene på, og det er blevet til fortællingen om de forskellige måder at tilberede den på. Vi har fået fortalt, hvordan den har været en handelsvare og en eksportartikel. I dag kommer mange af de ål, vi spiser, fra opdræt, så vi stadig kan få vores stegte ål. Men man har stadig ikke held med at få den til at yngle i fangenskab.

Historikerne ved, at ålen har været eftertragtet lige siden jægerstenalderen. Bogen her er for det meste en skildring af de sidste hundrede år, og hvad den har betydet for den lokale kultur. Men ålekrogen har også fat i historien længere tilbage i tiden. Men vi ved ikke det hele – for ålen er en underlig fisk."

Udgivet af Museum Thy og Forlaget Knakken. 132 sider.

Pris kr. 199,-