logo.png

Kulturhistorisk studiekreds

07-12-2018

Kampen i fortiden - kulturhistorisk studiekreds

Hen over fem aftener og en ekskursionsdag dykker vi sammen ned i nationalparkens kulturhistorie og bliver klogere på, hvordan vores forfædre kæmpede mod naturens elementer og til tider hinanden.

Læringsmålet med kurset er, at deltagerne:

• får viden om fem karakteristiske kulturhistoriske temaer for Nationalpark Thy.
  • bliver i stand til at fortælle om udvalgte emner til venner og familie.
  • bliver i stand til selv at finde kilder og informationer.

Indhold

Tirsdag den 22/1 kl. 19.00 – 21.30. Oldtid og middelalder i Nationalpark Thy (kampen i fortiden)

Tirsdag den 5/2 kl. 19.00 – 21.30. Sandflugt og sandflugtsbekæmpelse (kampen mod sandet)

Tirsdag den 19/2 kl. 19.00 – 21.30. Levet liv i Nationalpark Thy, fiskerlejer, klitbebyggelser, trosliv, kunst (kampen for livet)

Tirsdag den 5/3 kl. 19.00 – 21.30. Redningsvæsen, fyrtårne, kystsikring (kampen mod havet)

Tirsdag den 19/3 kl. 19.00 – 21.30. Krigenes spor i Nationalpark Thy (kampen mod fjenden)

Ekskursion lørdag den 6/4 kl. 10-16 til udvalgte lokaliteter

De første fem aftener foregår i museets lokaler på Jernbanegade 6, 7700 Thisted. Ekskursionen foregår i Nationalpark Thy.

Alle kursister får et eksemplar af ”I historiens spor med Pil og Storm” samt et kompendium.

Den primære underviser er arkæolog Charlotte Boje Andersen, Museum Thy, som suppleres af kollegaer undervejs. Undervisningen er en kombination af oplæg og gruppearbejde, og man kan på egen hånd dykke ned i de dele, som er mest interessant for en selv.

I forlængelse af kurset kan du deltage i et kursus omkring fortælleteknik, så du kan få redskaber til at formidle alt det, du har lært på de foregående aftener.

Målgruppe: Alle der har lyst til at blive klogere på kulturhistorien i Nationalpark Thy, og som med tiden kan få lyst til at formidle det til venner, familie med flere.

Pris: Gratis. Kurserne udbydes i et samarbejde mellem Museum Thy og Nationalpark Thy med støtte fra Friluftsrådet.

Tilmelding: Samlet tilmelding til hele kurset - senest 15/1 2019 pr. mail til charlotte@museumthy.dk