05-22_Liebe_feinde_2794.jpg

Kære Fjende / Lieber Feind

02-05-2022

Aktuel udstilling om krig i Bunkermuseum Hanstholm

Billedkunstner Birgit Bjerre har omsat sin 93-årige fars fortællinger fra Besættelsen til kunstværker, der forbinder beskuerne med de følelser, der var på spil hos såvel de besatte som besætterne.

”Tak til tvivl, rådvildhed og medlidenhed.” Sådan indleder billedkunstner Birgit Bjerre den bog, der udgives i forbindelse med hendes udstilling ”Lieber Feind / Kære fjende”, som åbner i Bunkermuseum Hanstholm lørdag 7. maj og vises frem til 30. november, hvor museet lukker for vinteren i to måneder, og dernæst igen fra åbningen i februar 2023 frem til og med september 2023. Museet i fæstningsbyggeriet på Vestkysten er en del af Museum Thy.

Da de tyske besættelsestropper ankom til Hanstholm i april 1940, begyndte det, der skulle blive det store fæstningsbyggeri som en del af Atlantvolden fra Kirkenes til Biscayen, var Birgit Bjerres far, Kristian Bjerre, 12 år og en del af en børneflok på 10. I dag er han 93 år, og gennem længere tid har Birgit Bjerre fået ham til at fortælle om krigen. Under coronanedlukningen af samfundet 2020 omdannede hun samtalerne til konkrete kunstneriske ideer. Udstillingen indeholder 12 af hendes værker samt to kuraterede installationsværker af lydkunstneren Alex Mørch.

Udstillingen, der med den russiske invasion af Ukraine har vist sig mere aktuel, end nogen ønsker sig, viser, at krig og besættelse har mange facetter. Projektet fortolker den kompleksitet, der er forbundet med at være menneske i et land, som bliver besat af en militær overmagt. Birgit Bjerres far sagde engang, at Besættelsen blev oplevet som en sort ring af jern, der lagde sig over Danmark. Kommer man imidlertid tættere på, har besætterne menneskeansigter, menneskefølelser og varmt liv i kroppen.

I et essay i bogen til udstillingen skriver kunsthistoriker Christian Kortegaard Madsen, der er leder af Skovgaard Museet i Viborg, at udstillingen ”forbinder os med de kolde bunkere, og de varme nordvestjyske hjem, de sandede klitter og de summende marker. Vi er i sindene på dem, der blev besat, og vi er i sindene på dem, der besatte. Vi er i relationerne, både de nære og fjerne, men hvor mennesker er mennesker, selvom omstændighederne udstikker forskellige roller til den enkelte”.

Et af værkerne i udstillingen tager udgangspunkt i pistol, Kristian Bjerre lavede som 16-årig. Den er genstøbt i bivoks sammen med biavler Knud Søgaard i flere eksemplarer, nedsunket til bier i Nationalpark Thy, og bearbejdet af levende bier, og herefter monteret i værket ”Wehr / Værn”. Pistolen, som Kristian Bjerre dengang gemte i et bistade, er på én gang et udtryk for en afmagt, affødt af behovet for forsvar, og et symbol på den undertrykkelse og magt, der karakteriserede de støvletrampende horder af paraderende tyske soldater. Det hjemmelavede våben står i kontrast til de avancerede masseproducerede præcisionsvåben, som den tyske hær medbragte, og vidner om de odds, som de danske modstandsfolk var oppe mod i forhold til militær udrustning, siger Birgit Bjerre.

Birgit Bjerre er født 1970, er opvokset i Lemvig og har nær tilknytning til Thy. Hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i Aarhus - byen, hvor hun bor og arbejder med tegning, maleri, objekter og tekst. Hun er en del af det kunstnerdrevne værksteds- og udstillingssted KH7 på Aarhus Havn. Og hun har deltaget på en række kuraterede udstillinger såvel kollektive som solo.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Kulturudviklingspuljen Aarhus, Den Jyske Kunstfond, Færchfonden, Knud Højgaards Fond og Grosserer L. F. Foghts fond.

Fotos: Jens Peter Engedal