jylland_i_heltborg.JPG

JYLLAND i Heltborg

15-06-2018

Bemærk! 17/6-26/8 2018

Fernisering lørdag d. 16. juli kl. 16.00.

Heltborg Museum lægger i sommeren 2018 lokaler til en særlig udstilling; JYLLAND i Heltborg,
hvor Kunstnersammenslutningen JYLLAND udstiller værker i et møde med udvalgte værker af Jens Søndergaard. Hvad har Jens Søndergaard og Kunstnersammenslutningen JYLLAND tilfælles udover at udstille i samme lokaler på Heltborg Museum? Navnet Jylland!

Jens Søndergaard blev igennem hele sit virke som kunstner ved med at male billeder fra det Jylland hvorfra han kom, selvom han var bosat i København hele sit voksenliv. Sammenslutningen valgte i 1978 navnet Jylland for at lave en pendant til kunstlivet i Danmark som hovedsageligt foregik i København. Pendanten gik ud på at udbrede kunsten til landets vestlige egn, Jylland. Femogtyve nulevende kunstnere har forholdt sig, på den ene eller anden måde, til deres gamle kollega, og har også skrevet et par linjer om slægtskab, inspiration og hyldest til Jens Søndergaard.