IMG_20191030_081527.jpg

Flyttedag for Store Løve

30-10-2019

Så kom dagen, hvor den Store Løve i Jernbanegade blev flyttet fra muren ved trappenopgangen til den gamle kirkegård. Efter 129 års vagt ved siden af den gamle Thisted Bank havde løven brug for hjælp. Vind og vejr har været hård ved den gamle løve og også murværket under den, så i slutningen af september fik Museum Thy hjælp til at få 3D-scannet cementløven. Scanningen skete med henblik på en flytning af løven, der var begyndt at sprække, og potentielt kunne være frostsprængt.

I løbet af denne uge har museets forvalter Frank Svendsen sørget for at få pakket løven ind i plastfolie og har fået sikret den med en metalramme under løven. Onsdag morgen kom så Anders Pedersen A/S, Thisted, på besøg med en kran. Og efter nøje planlægning kom den 129 år gamle løve så på en flyvetur, der endte trygt og godt på en palle på lastbilens lad. Derefter kom løven i sikkerhed i Museum Thys varetægt.

Flytningen var en succes, og ingen dyr kom til skade under flytningen!

Herunder kan du se billeder fra flytningen af løven:

Den Store Løve blev oprindeligt støbt i 1890 af daværende bankdirektør for Thisted Bank, Chr. Vestergaard, der havde cementskulpturer som hobby. Fra sin høje placering har Den Store Løve vogtet over pengene og holdt øje med de forbipasserende i 129 år. I Asylgade ligger lillebroderen Den Lille Løve, der efter sigende skulle ligge og vogte over pengekassen. Du kan læse om Den Store LøveDen Lille Løve og bankdirektør Vestergaards modstand mod J.P. Jacobsen og Det litterære Venstre i bind to af Thisted Købstads Historie fra Forlaget Knakken(1998).