Finn Have: Landskabet mod nordvest

02-06-2023

På Heltborg Museum i Sydthy mødes denne sommer to malere – Jens Søndergaard og Finn Have.

Det er 100 år siden, at Jens Søndergaard malede det kuperede landskab i sin hjemstavn omkring Hurup. Han blev bemærket for sin måde at fortolke landskabet på, han er i dag stadig en vægtig spiller i den nationale kunsthistorie og han benævnes ofte som Nordvestjyllands maler.

Finn Have bevæger sig i disse år rundt i det Thylandske og maler landskabet mod fjorden og havet. Han er født på Mors og har malet i Nordvestjylland i mere end en menneskealder. De seneste par år har han helliget sig et projekt, hvor han har opsøgt forskellige lokaliteter fra Bulbjerg i nord over Bøgsted Rende til Agger i syd og fra Vilsund i øst til Stenbjerg i vest. Her har han siddet ude på stedet og malet i al slags vejr, ligesom han med støtte fra Region Nordjylland og Nationalpark Thy Venner har indbudt alle til at deltage i processen og ”male med”.

Finn Haves udstilling på Heltborg Museum viser netop mange af de værker, som er skabt i forbindelse med projektet. Udstillingen hedder LANDSKABET MOD NORDVEST, hvilket også er titlen på en bog, som udgives i forbindelse med udstillingen. I bogen gengives de mange værker, som kan ses på Heltborg Museum.

I løbet af sommeren vil Finn Have indbyde publikum til at deltage i workshops ude i landskabet omkring Heltborg Museum. Så kan man slå sig ned sammen med Finn Have og studere landskabet og selv male sit eget værk af det samme motiv, ligesom Jens Søndergaard og Finn Have deler samme motiv.

De næste tre måneder kan man således med egne øjne nyde Museum Thys store samling af Jens Søndergaards værker skabt for små 100 år siden og samtidig se en prægtig udstilling af værker skabt i nutiden af Finn Have. Forskellen i udtryk er tydelig og landskabsværdierne har ændret sig fra landbrugsland til natur – fra de store panoramaer til detaljer i det nære miljø. Der er dog en karakteristisk fællesnævner, nemlig beherskelsen af farver. Begge malere forstår at tvinge ”kraften” ud af palettens farver, så farven sætter dagsordenen.

Udstillingen LANDSKABET MOD NORDVEST vises fra den 3. juni til den 3. september 2023. Der er fernisering lørdag den 3. juni kl. 14, hvor bogen også udgives.

Velkommen på Heltborg Museum, Skårhøjvej 15, Heltborg, 7760 Hurup – til en sommer fyldt med landskabsfortolkninger med farvekraft skabt af Finn Have og Jens Søndergaard.