vigsoe.JPG

Europæisk bunkerdag i Vigsø

06-06-2018

Resterne efter Hitlers ”Atlantvold” ligger stadig som en mere eller mindre ubrudt kæde langs Vesteuropas kyster fra Nordnorge til den fransk-spanske grænse. De minder om Europas fælles, dystre fortid i årene 1940-45. Hvad er da mere naturligt, end at markere det i alle de lande, der var berørt af den krig og besættelse, som bunkerne er levn efter? En række bunkermuseer i Holland, Belgien, Frankrig, Tyskland, Kanaløerne og Danmark er derfor gået sammen om at markere det med en fælles dag – den 6. juni.

I Danmark markeres dagen med rundvisninger og fortællinger i bunkeranlæg Frederikshavn, Hjørring og Hirtshals. Her på egnen markerer Bunkermuseum Hanstholm dagen ved at invitere på en aftentur til stranden ved Vigsø.
Stranden ved Vigsø danner den perfekte ramme for en fortælling om bunkere og besættelsen. Havet er her gået hårdt til kysten, og næsten alle de tyske bunkere ligger nu skyllet frem og ligger i vandet eller på stranden. Man får derfor et rigtigt godt indtryk af bunkernes størrelser og former samt stillingens omfang.

Bunkerne ved Vigsø har så yderligere en ekstra facet, for de udgjorde nogle af de vigtigste kulisser i ”Olsen-Banden i Jylland”, så det skal vi naturligvis også høre om.