IMG_20211108_112427_01.jpg

Adventskalender for børn

16-11-2021

Så er Johannes tilbage – denne gang i KulturRummet

I fire filmafsnit kan børn og andre interesserede i adventstiden bliver klogere på ”jul i Thy” og måske finde inspiration til egne juleaktiviteter

Søndag 28. november er museumsdukken Johannes tilbage. Han skal i år rundt omkring i Thy for at høre om ”jul i gamle dage”. I år har Museum Thy indgået et samarbejde med KulturRummet (herunder musikskolen og biblioteket) omkring fire afsnit, én til hver uge i adventstiden, om ”jul i Thy”.

Det fortæller museumsformidler Rune K. Tjørnild:

Coronaen har jo ændret vores julefortællinger på museet. 2019 og tidligere havde vi på museet hvert år i december besøg af ca. 1000 børn. Men 2020 kunne det ikke lade sig gøre, og det kan det stadig ikke. I fjor lavede vi selv fire adventsfilm, som vi offentliggjorde på museets youtube-kanal. Nu er vi jo så også i den situation, at museet i Thisted er lukket, indtil vi i sommeren 2023 åbner i de ny museumsbygninger på den anden side af Jernbanegade, siger Rune K. Tjørnild og fortsætter:

Derfor er vi i år gået i samarbejde med biblioteket og musikskolen om at producere fire film på omkring et kvarter hver, som vi så også offentliggør på museets youtube-kanal, men selvfølgelig også lægger op på museets hjemmeside og facebook-side, ligesom de kan tilgås via bl.a. KulturRummets facebook-side.

Museumsformidleren fortsætter:

I de fire uger op til jul kan dagtilbud, indskolingen og andre nysgerrige seere på video høre historier på biblioteket, høre julesange på musikskolen og lære lidt om "gamle dage". På bibliotekerne i Hurup, Hanstholm og Thisted har vi sat juletræer op, men vi mangler pynt! Hver uge beder vi børn om at farvelægge og klippe julepynt til os. Julepynten kan afleveres på bibliotekerne i Thisted, Hurup og Hanstholm og også i bogbussen. Derefter hænger vi julepynten på træerne, så alle kan nyde børnenes julepynt.

Museets bidrag til filmene er museumsformidler Rune K. Tjørnild på tur med dukken Johannes, og fra biblioteket læser børnebibliotekar Mieke Green Rasmussen afsnit fra bøger, man kan lånes på biblioteket. Videre bidrager elever og undervisere fra musikskolen med sang og musik under ledelse af Martin Bruun-Jensen. Og endelig er det filminstruktør Magnus Sandvad Thorhauge fra KulturRummet, som har filmet og klippet de fire afsnit, som har fået titlerne ”Nissen”, ”Træet”, ”Juleforberedelser” og ”Tid til jul”.

Har din skole eller dit dagtilbud ikke modtaget en invitation fra Rune, så skriv endelig til rune (a) museumthy.dk

Fotos: Rune K. Tjørnild / Museum Thy

Link: